Måste ibland skriva av mig när livet känns...

Till en människa styrd av sina rädslor....

Jag ser livet klibba sig fast

Bli kletigt och slemmigt

Det är inte mitt liv det är ditt

Du gör vad som helst, säger din mun

Kletet stelnar till

 

Hur ska jag hjälpa dig

Här, ta trasan alla får använda den

Du blir ren jag lovar

Munnen upprepar; jag gör vad som helst

Handen är still

 

Slemmet mjuknar

Hittar nya vrår att ockupera

Din kropp börjar vänja sig

Vad som helst!

Kroppen krampar

 

Jag står och ser dig

Nära men ändå långt borta

Trasan faller till marken

Din mun tystnar

Du är kletig

Jag förstår att min sanning inte är din. Jag förstår att mina ord kan vändas till ditt försvar. Jag förstår att du inte vill något illa. Hur mycket jag än förstår så tar det inte bort smärtan i min mage av att se dig tyna bort i det ondas klor. Jag önskar av hela mitt hjärta att vi en dag ska ses innanför samma dörrar...


Undra om någon läser egentligen....

image20

"Hur kan det komma sig att två snygga singlar står här själv och grillar korv en söndagsförmiddag" undrar Anna... en annan Anna. Hon på bilden. Och tänka sig att jag är beredd på att hålla med. Hur e det möjilgt? :)

Våååren är här och nästan sommaren osså... Underbart! Fjäril i Hemlingby måste vara ett gott tecken. Precis som min och Cecilias slappedag igår på takterassen med liiiite kläder och myyycket svett!

Varför kan inte män som en gång valt att hålla sig borta fortsätta med det. Den där sms funktionen är ibland allt bra störig. Gränslöst. Det krävs liksom inget av en människa för att höra av sig. Sen dyssiga jag som går igång då. Nyfiken i en strut... Varför? Kanske kanske inte... Tänk om.... Osv.

Ja just det sen var det de där med mormor. Knusse är mormors katt. Knusse är LIVRÄDD för mig. Mormor tycker att Knusse pippar för mycket. Hela tiden. Så här trött är han efter en pipprunda. Då får han vyssas till sömns i mormors famn.
image21

Sen alla ni som är nyfikna på hur det blev med målningen så får ni titta på denna bilden. Bedöm själva!

image23

Det är kris på landstinget. Deras tvättbara kalsonger snos. Hmm... då undrar jag vem F-N vill ha vita bomullskalsonger helt utan passform och inte ett dugg sexiga... Inte är det tonåringar som snattar dom. Jag har svårt att tro att det skulle var dom sååå kriminella invandrarna som alla pratar om. Nä jag tror att det är dags att Gösta, Greta, Hilding och Hilma 75 år tittar sig i spegeln och frågar sig om dom verkligen kan sova gott (i landstingets kalsonger) när den fantastiska välfärden som ni var med och byggde upp håller på att raseras. Ett utryck som "Snålheten bedrar visheten" skulle kanske vara passande.... Eller är det så att det är lättare att öppna morgontidningen och skylla på någon annan grupp (tonåringar/invandrare)? Solidaritet....  

Hormonfnurran...

Läste just nyheterna på DN. Har många gånger undrat över mina hormoner.  När jag såg detta blev jag om möjligt ännu mer förvirrad.  Citat: "Bombhot mot kärnkraftverk och vårdagjämningen påverkar kroppens hormonnivåer" Okej då undrar jag: Är det bombhot mot kärnkraftverk varje månad? Är det därför jag känner mig som en atombomb? Eller är det bombhot dom få gånger det pirrar till lite extra i magen? I såfall helt oregelbundet? Och oavsett ovanstående så undrar jag VEM är det som hotar? Gud?

Ditt å datt

Köpte nya böcker igår. Jag gillar böcker. Hittade två av mina favoriter. Anna Jörgensdotter och Bob Hansson. Kreativa och lite smått destruktiva personer fyllda med kärlek. Ungefär som jag då alltså. Pappa Pralin och jag sitter på takterassen och njuter av vårsolen. Med en Capuccino så klart... 

Såg Jakten på lycka igår. Min första känsla var att något fattades. Idag är den annorlunda. Jag gillade den. Vad är det som är lycka. Varför jagar vi den. Will Smith är super duper bra. Det var inget som fattades i filmen. Det var nog bara jag som var trött och hungrig. När jag kom hem fick jag våfflor med glass. Har inte ätit våfflor på två år. Det var lyx!

Imorgon åker jag till Järvsö. Mormor väntar. Ska bli kul. Hon är 81 år snart. Förra veckan ringde hon och berättade att hon höll på och måla om köket. Kanske jag kan få lite inspiration till min lägenhet. Hon vill inte berätta hur det ser ut. Då blir jag extra nyfiken. Jag ska hjälpa henna och borra det blir snett annars. Säger mormor.

Detta är Tok-Fia. Hon gillar att göra miner. Moa heter hon. Moa är 8 år. Hon är skytt. Precis som jag. Ständigt på gång och älskar att få människor att skratta. Moa bor i Svedala. Moas pappa och jag dejtade en gång. Sen blev jag kompis med Moas mamma. Det var en kul historia. 

image19

Mitt nya bo

Var i min nya lya igår. Mätte. Nu drömmer jag. Om tapeter. Jag är nog sämst på att bestämma mig. Blir riktigt ambivalent när det är på riktigt liksom. Förrutom tapeter så ska jag ha allt annat. Titta på soffor, bord, stolar, bänkar ja allt igår. Var helt yr när jag kom hem. Behöver hjälp! Igen... :)

Jag är lite ledsen också. Vill inte att mina syskonbarn ska må dåligt. Önskar att det fanns barnskydd. En filt man kunde svepa om sig som barn. Så var allt lungt och tryggt. Alla dryga vuxna försvann. Filten skulle vara röd och fluffig. Det finns ingen sån filt. Det kanske inte är så konstigt. Det som borde finnas är en bok om skilsmässor för barn. Det finns inte. Det är konstigt. Tycker jag.

Det är lite fest idag också! HIPP HIPP HURRA på lillebrors dag! Min fantastiska lillebror blir 23 idag... Lite fakta om Simon: Han är målare. Gillade inte gymnasiet. Gilla att måla. Sambo med Eva. Eva är halvpolack. Göran och Jolanta är deras förebilder. Dom har två hundar och en katt. Simon spelar i ett band. Rock typ. Jag gillar Simon massor. Han är en rolig omtänksam gentleman. Beskyddar dom han gillar. Är känslosam. Handlingskraftig. Modig. Han har ett eget hus. Den enda i vår familj som har det. I skogen.

Undra om han blir glad för min present...???

image15

Detta är Eva. Hon är bra. Kulig.

Eila och Jack. Dom har ett blått och ett brunt öga.


Katten. Har glömt vad hon heter. Gillar henne iallafall. Hon var en förlovningspresent till Eva från Simon. Hon hade ringen runt halsen. Jag  kallar henne friar-katten.


Söndagsmummel...

Idag snöar det igen... Kul! Jag gillar snö. Dessutom kommer jag att få uppleva vårkänslorna en gång till då!

Idag är det söndag. Brynäs-HV71. En stor dag i Gävle. Ska Brynäs gå till semi mot Färjestad? Jag kommer nog inte se den matchen. Jag ska klättra i eftermiddag. Det var flera år sen sist. Träffade lite kompisar igår som klättrar varje söndag. Jätte skoj!

Var ute igår. Heart Break. Vilket ställe. Önskar att det fanns ett ställe med bra musik. Inte radiomusik... Folk var packade som bara den. En blev så arg när han dizzades att han börja skrika hata skåne älska Göteborg :) En annan skulle va lite kul och berätta att han var stockholmare, arbetslös och alkoholist... he he... vilken humor dreggiga killar har....

Kaj är på P3. Jag är lite halvneggig. Nu ska Pollack hjälpa mig. *Lyssnar*. Man ska tydligen ha en tydlig vision. För att det ska kännas mer menningsfullt. Alla steg man tar ska leda en dit. Gör dom inte det ska man hoppa. Våga byta spår... De frågor man ska ställa sig är: Vilka saker ger mig liv och energi? Var känner jag mig lyckligast? Med vilket känner jag mest hemma? Vad tycks jag vara född att göra? Detta måste jag fundera på.... Undra om Svea tänker på detta eller om det bara är inbyggt i henne. Här är en bild på Svea. Hon är Tinas inneboende.

 

Stimmet!

Ååååå vad jag har det BRA! Är inne i ett stim igen. (Ett stim... har aldrig tänkt på det där innan men nu slog det mig att det är för att vi människor mår bra när vi är i ett stim... alla påväg åt samma håll i gemenskap!) Första dagen på jobbet igår. Var som ett manglat lakan när jag kom hem. Men med ett leende på läpparna.. det blir bra det här! Därefter var det mötesdax och onsdagsfika... somnad gott.

Nu önskar jag att besiktningsmännen vill simma med i mitt stim och inte tramsa. Jag vet att inga trick funkar där. Men var tvungen att tvätta bilen innan. Fasad tänket. Sist jag var där försökte jag med min kvinnlighet..... oj oj oj... riktigt nobbad... haha.. men det var i Malmö kanske är det annorlunda i Gävle ;)

 

Lägenhetsägarinnan

Äntligen! Nu har jag bestämt mig. Jag har köpt lägenhet!!! Oj oj oj vilken grej... Förstå vilken snurrig resa. Det där med att bestämma sig är inte lätt! Men nu är det klart och då behöver jag inte tänka mer på det!!! En tvåa på söder blev det... helt rustad och fin...

Då var det bara mannen kvar nu då... *L*... Just nu känns det som att ja ja... ingen panik... vet inte ens riktigt om jag har energin eller jo det har jag så klart om Han skulle dyka upp... men det kommer att ta en del att börja på nya jobbet och det hade varit ganska skönt att landa där först... Tur inte jag är Gud i mitt eget liv... *L*... fröken planerare...

Idag var jag på säsongens första joggingtur. Det var helt fantastiskt. Fick riktiga sommarkänslor. Plus att jag märkte att vinternsträning gett resultat. Kunde jag bara få lite koll på maten nu med så hade det känts ännu bättre. Har riktigt mycket sockersug nu. Varje kväll. Drygt.

Nu ska jag till Cecilia och få massage. Det blir skönt det... Bra med vänner som går utbildningar och behöverträningsobjekt. :)
image13

Det är där bakom slottet jag ska bo... ungefär... hade ingen bra bild men ville ändå ha en med!

Jag får vad jag ger

Har haft ryckningar i vänstra ögat flera veckor nu. Undra vad det beror på. Är inte stressad. Har det bara fint. Men ändå. Ryckningar.

Livet är fiffigt. När jag ger kärlek. Förståelse. Tid. Leende. Utan att förvänta mig bekräftelse. Duktighetsvärdering. Gensvar. Och alla andra egoistiska motiv. Då får jag. MASSOR! Sitter i bubblan av kärlek. Bara suger in. Njuter. Ler. Jag är så liten på jorden att inget kan bli katastrof. På grund av bara mig.

All min kärlek ger jag min syster. Mina syskonbarn. Min syskonbarns pappa. Det är jobbigt för dom nu. Livet ska ta en ny skepnad. Så är planen. Det är en bra plan. Tror jag. Den tuffa vägen till lugnet. Den blir en positiv livserfarenhet. Det är min sanning. Att ha mod är att våga leva. Min syster har mod. Hon gillar livet. Barn har en inbygd kraft. Vi vuxna suddar ut den med åren. Förflyttar kraften till hjärnan. Tror vi vet. Barn överlever mycket. Vuxna ska hjälpa barn att slippa överleva. Att leva. Det är att vara vuxen. Att kunna handla utan egenvinning. Utan baktankar. Att våga se att vi inte vet. Att förändra lär barn mycket. Oavsett smärta. Smärtan helas. Om vi är vuxna.

Dududududu.... BATMAN

image11

Här är Gabriella, jag och Goliat. Vi gillar Batman. Massor. För 18 år sen hade jag allt i Batman. Tröjor. Märken. Trosor. Läskburkar. Örhängen. Allt. På mitt första högstadie-disco hade jag batman-tröja och senapsfärgad ballongkjol. Jag upptäckte att dom cool hade jeans. Det var en miss. Vi från Älvdalsskolan var lite bakom. Men vi kom i kapp. Jag blev ganska cool till sist. Tyvärr. En dröm gick i uppfyllelse för två veckor sen när jag fick ha Batman i huvudet. Och vara jätte ocool...

Mina drömmar...

Mina dr?mmar...

Detta är blomman för mina drömmar... Indisk bomull heter den... kan se lite liten ut som om jag inte har så många drömmar liksom. Det är inte sant. Jag har massor. Blomman har idag 3 blad. Jag fick mitt anställningsavtal idag. det är ett blad. Jag är lugn. Det är ett annat blad. Det tredje är för mina nyfunna vänner. Jag är så tacksam för det jag har. Det jag önskar mig nu är två nya blad. En man och en lägenhet. Fast i omvänd ordning då.


Saknad

Fick för en stund sedan reda på att en bekant tagit sitt liv. En man som jag delat många cigg med i möteslokalen. Han var så fin, älskade sina vinyl, sitt MFF och sin son. Tyckte om hans sätt att dela med sig av sitt liv hans Malmö-dialekt som fick allt att vara så äkta. Han sköt sig i sitt badrum. Det väcker så mycket känslor om livet. Inget är för evigt. Det kommer att vara ett stort tomrum efter dig. Du var en del av livet för många. Jag önskar dig allt det bästa där du nu är... Tack för att du funnits där för mig och så många andra! Ler lite åt tanken på att jag undrar vad du sagt om du visste att du skulle få en plats på min blogg...


Lite negativism

På söndagar får man vara lite avig, har jag hört....

Vaknade fast. Fast i min kropp. Kände mig som en jätte degklump. Jag är ingen degklump. Jag vet det. Men känslan är så. Vill bara fly då. Hetsen i min hjärna börjar. Det låter nästan som tomtar och troll. Bränn bränn bränn... kalorier då. Detta är min största kamp. Jag övar. Jag övar. Min lösning är att inte stressa upp mig. Andas ända ner i magen. Rikard Wulffs låt Solkräm kan också funka. Ger jag efter för min stress blir resultat övereldad. En övereld leder till mer mat och mer stress. Den onda cirkeln är igång. Igen.

Var det någon mer än jag som såg det hemska frireligösa programmet på Tv igår. Stackars barn. Det är värsta misshandeln. Elaka vuxna. I ett sjukt USA. Vem kämpar för dessa. Det är minst lika hemskt som med gatubarn. Jag skulle kunna kidnappa dom allihop. Starta barnhem. Inget barn skall behöva uppfostras med skam, skuld och rädsla. Luras att tro att det är kärlek. Det skapar demoner. Vuxna varulvar.

Nu ska jag hålla mig till min dagsplan. Ser framemot Hästmannen ikväll. Däremellan blir det lägenhetskoll, promenad, möte och träning.

Min äldsta vän, fröken Surprise!

Min ?ldsta v?n, fr?ken Surprise!


Detta är Victoria, Vicke, Vickan, Toya... Hon är min äldsta vän. Det började på flickgymnastiken. Tror jag. Ljushoppet. Hon är mitt ljushopp. Fortfarande. Hon var den första jag smygrökte med. Blå Blend. Vid flustret. Minnen är kul. Här är vi i Västra hamnen. Victorias favoritställe. Med Victorias favorit dryck. Kaffe. Det är kul med Victoria. Hon ser inte ut att vara den hon är. Hon överraskar mig fortfarande. Trots 25 års vänskap. Hon är trygg. Går sin egen väg. Jag tror det är därför vi hängt ihop så många år. Inga krav. Inget fördömmande. Full frihet. Massa kärlek!